Bijdrage: beantwoording schriftelijke vragen Bredeweg
Hoe veilig is de Bredeweg in Moerkapelle? Raadslid Peter Molenaar is er niet gerust op en heeft zo zijn vragen bij het beleid van de gemeente. De Bredeweg is naast de A20 in Zuidplas de weg waar de meeste ongelukken gebeuren. Het pleidooi van de ChristenUnie/SGP: "College, zorg voor veilige wegen!"
Voorzitter,
Dank aan Veilig Verkeer Nederland (VVN) voor het opgestelde advies m.b.t. de Bredeweg.
Nu inhoudelijk: allereerst terug naar de basis van dit alles, namelijk het raadsvoorstel van februari 2014 over de reconstructie van de Bredeweg. Bij het raadsvoorstel hoort een rapport van de Grontmij, met daarin de volgende conclusies:
- De Bredeweg is belangrijkste ontsluitingsweg Moerkapelle
- Heeft een hoge verkeersintensiteit
- Met relatief veel vrachtverkeer
- Wordt duurzaam veilig ingericht
- Erftoegang weg plus, kenmerken:
- breder dan erftoegangsweg
- rijbaanscheiding d.m.v. klinkerstrook
- deze rijbaanscheiding moet inhalen ontmoedigen
- Verkeersplateaus op zijstraten
In het najaar van 2014 wordt in het raadsvoorstel mobiliteitsvisie de volgende conclusie getrokken:
- Na de A20 gebeuren op de Bredeweg de meeste ongelukken.
Naar aanleiding van de recente beantwoording van de schriftelijke vragen wil de ChristenUnie/SGP bij 4 punten de vinger leggen. Doel van dit alles is voor de ChristenUnie/SGP een Bredeweg die veilig is. Waarom?
- Belangrijkste ontsluitingsweg van Moerkapelle
- Complexe weg, door vele in en uitritten, extra gevaar bij inhalen
- Weg zal drukker worden in toekomst
Wat zijn de 4 punten?
- Handhaven snelheid
- Overlast verkeersplateaus
- Bebording Bredeweg
- Midden geleider
1. Handhaving snelheid:
- Heeft geen prioriteit meer bij politie, reden: aanbrengen midden geleider.
- Maar we hebben nu geen midden geleider meer…
- Bredeweg staat op nummer 1 van gewenste handhaaflocaties
- Bredeweg de weg is na de A20 waar de meeste ongelukken gebeuren
Lees je de reactie van het college op advies VVN, dan staat er dat de politie gaat handhaven op uitschieters. Vraag aan de wethouder: gaat u zich hard maken dat er vanaf nu op de Bredeweg frequenter snelheidscontrole plaats vindt?
2. Overlast verkeersplateau:
Sinds zomer 2014 is vanwege geluid en trilling overlast al veel vertimmerd aan de huidige verkeersplateaus op de Bredeweg. Vorige maand is weer een plateau aangepast, dit lijkt een positief effect te hebben hoewel ik begrepen heb dat ook daar nog niet alle problemen zijn opgelost. Vraag aan de wethouder: kunt u toezeggen dat u geluid en trilling overlast voor de aanwonenden worden opgelost?
3. Bebording Bredeweg:
Advies van VVN m.b.t. Bredeweg: "Kijk nog eens kritisch naar de logica van de huidige bebording." Uiteraard akkoord, betrek gelijk alle wegen van Zuidplas daarbij. De eerste tip voor wat betreft de Bredeweg wil de ChristenUnie/SGP u hierbij al geven: als je een voorrangskruispunt nadert, hoort onderstaand bord er niet te staan. Vraag aan de wethouder: bent u bereidt om de gehele bebording in Zuidplas te controleren op nut, noodzaak en logica?
4. Middengeleider:
Terug naar het raadsvoorstel van februari 2014. Het rapport Grontmij was de onderlegger om te kiezen voor een rijbaanscheiding. Waarom? Om het inhalen te ontmoedigen, ter vergroting van de veiligheid! Wat er nu ligt ontmoedigt het inhalen niet en valt onvoldoende op, zeker bij regen en donker. Maar hoe nu verder? Wat is er dan mogelijk om de veiligheid te verhogen? Wat dacht u van onderstaand bord? Vraag aan de wethouder: bent u bereidt om ter verhoging van de verkeersveiligheid op de Bredeweg te onderzoeken of een inhaalverbod haalbaar is?
Voorzitter, ik sluit af. Veiligheid is iets abstract. Veiligheid kun je niet zien, maar je kan wel metingen en registratie doen. Zorg daarom dus ook voor een goede ongevallen registratie. Het mag duidelijk zijn: de ChristenUnie/SGP maakt zich hard voor de verkeersveiligheid van de Bredeweg. Het is een verantwoording van het college om te zorgen voor veilige wegen. Maar de ChristenUnie/SGP zal dit blijven volgen.