Bijdrage: Begroting 2018
De begrotingsbehandeling van dinsdag 7 november greep raadslid Jan Willem Schuurman aan om vier punten onder de aandacht van het college te brengen: (1) Oog voor ondernemers, (2) Vervanging asbesthoudende daken, (3) Transformatie in het social domein en (4) Miljoenenrisico's in deze begroting. Lees hier zijn bijdrage.
Voorzitter,
De begroting voor 2018 bevat geen nieuwe vergezichten, is beleidsarm. Niet zo verrassend met verkiezingen op komst. En ook van onze fractie hoeft u op dit moment geen vergezichten of brede beschouwingen te verwachten.
Maar toch… daar waar wij politici ons de komende vier maanden steeds meer richten op de verkiezingen, staat de wereld om ons heen natuurlijk niet stil. Wij hopen dan ook oprecht dat het college niet stil zit de komende maanden. Voor onze fractie zijn er een aantal concrete punten waar we niet op kunnen of willen wachten. Het zijn er vier. Bij die punten wil ik vanmiddag kort de vinger leggen.
(1) Voorzitter, daarbij begin ik met de ondernemers in onze gemeente. Volgens de Begroting heeft dit college oog voor ondernemers, stellen zij ondernemers centraal. Toch zullen deze uitspraken – en dan druk ik me voorzichtig uit – lang niet door alle ondernemers worden herkend en onderschreven. Met name geldt dat door ondernemers die al langdurig in onzekerheid zitten over de toekomst van hun bedrijf, ondernemers wiens bedrijf op slot zit door gebiedsontwikkelingen.
ChristenUnie/SGP vindt het ronduit schokkend dat deze groep ondernemers geen enkele keer wordt genoemd in deze Begroting. Op ons – op het college – rust een zware verantwoordelijkheid om op zijn minst open te communiceren met deze ondernemers én waar mogelijk op heel korte termijn tot afspraken te komen waardoor zij het vizier weer naar de toekomst kunnen richten. Wij dienen een motie in waarin we het college oproepen actie te ondernemen richting deze ondernemers.
(2) Een tweede praktisch punt, voorzitter, waar onze fractie niet mee wil wachten is de vervanging van asbesthoudende daken. Asbesthoudende daken moeten vóór 2024 worden verwijderd. Een harde verplichting, maar wellicht ook een kans om te verduurzamen wanneer er meteen zonnepanelen worden geïnstalleerd. De investering hiervoor moet vanzelfsprekend worden gedragen door de eigenaren zelf – inwoners en bedrijven uit onze gemeente. Maar tegelijk zijn ook diverse subsidieregelingen beschikbaar bij andere overheden. Daarmee geven die overheden uiting aan het feit dat hier een gedeelde verantwoordelijkheid ligt.
Tegelijk merken wij dat de subsidieregelingen vaak niet bekend zijn bij eigenaren van asbestdaken. Daarin kunnen juist wij onze rol pakken. Daarom roepen we het college – door middel van een tweede motie – op haar om nu in kaart te brengen waar asbesthoudende daken zijn én om de eigenaren daarvan actief te informeren over de kansen en mogelijkheden op dit vlak.
(3) Een derde punt, voorzitter, waar we niet mee willen en niet mee kunnen wachten is de transformatie in het sociaal domein. Bij de behandeling van de najaarsnota hebben we al aangegeven dat we te weinig echte resultaten zien op dit vlak. Tegelijk kent u ons als constructief-kritische fractie.
ChristenUnie/SGP wil niet langer wachten met het terugdringen van de administratieve lasten. Heel concreet leggen we de vinger vanmiddag bij accountantsverklaringen die zorgaanbieders moeten leveren, waardoor er veel geld naar accountants gaat, in plaats van naar zorg. De accountantsverklaringen moeten al worden aangeleverd door zorgaanbieders wanneer zij in totaal voor meer dan €50.000 zorg leveren voor de vijf gemeenten in Midden-Holland. Dit terwijl wij in ons subsidiebeleid alleen om een accountantsverklaring vragen als Zuidplas meer dan €50.000 bekostigt. Die eis blijft wat ons betreft, maar we vragen het college door middel van het motie om het drempelbedrag voor de regio als geheel te verhogen naar ten minste €100.000.
Ten aanzien van de transformaties heeft collega Bac u bij de behandeling van de perspectiefnota verder ook nog gewezen op een rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, getiteld “Weten is nog geen doen. Een realistisch perspectief op zelfredzaamheid”. Voorzitter, wij vragen het college welke inzichten zij heeft opgedaan bij het bestuderen van dit rapport én hoe zij deze concreet wil vertalen in haar beleid en in de uitvoering daarvan?
(4) Tot slot, voorzitter, is er ook nog een financieel aspect waar we niet langer mee kunnen en willen wachten. In onze bijdrage over de najaarsnota wezen we al op de miljoenenrisico’s in deze begroting. Risico's als het gaat om de afschaffing van de precariolasten, jeugdhulp en het aantal bijstandsuitkeringen. Ook de collega's van de VVD hebben daar bij een eerdere gelegenheid al de vinger gelegd.
Voorzitter, u zult in dit perspectief begrijpen dat de oproep van wethouder Hordijk (namelijk om de komende jaren een voorzichtig financieel beleid te voeren) uit het hart is gegrepen. Tegelijk zijn wij ronduit teleurgesteld over het feit dat dit college ten aanzien van deze risico’s nog niet eens een begin van een antwoord heeft, en dat het college ook geen enkele aanzet geeft tot een debat hierover in de gemeenteraad.
Voorzitter, het zou dit college sieren als zij nog voor de verkiezingen een aantal oplossingsgerichte scenario's uitwerkt, zodat daar kort na de verkiezingen een besluit over kan worden genomen. Wij vragen het college dan ook ons toe te zeggen dat zij nog voor de verkiezingen met een aantal scenario’s komt.
Ik dank u wel.