Bijdrage Jaarrekening 2015

Aart Slobbe 4dinsdag 05 juli 2016

Pluimen en kanttekeningen vanuit de samenleving. Die gaf Aart Slobbe op dinsdagmiddag 5 juli door aan het College bij de behandeling van de Jaarrekening 2015. Het sociaal domein kreeg daarbij de volle aandacht: te weinig fysieke plekken in de intramurale zorg, bezorgdheid over de toekomst van ouderenzorg en overbelasting van mantelzorgers.

Voorzitter,

Vandaag beleven we in zekere zin een unicum: de voorlopige vaststelling van de jaarrekening en het jaarverslag over 2015 omdat de accountant de controle van het sociale domein niet tijdig heeft kunnen afronden omdat de daarvoor benodigde gegevens nog niet compleet voor handen zijn.

Het lijkt ons een goede zaak dat de wethouder nog even kort de huidige stand van zaken weergeeft en daarbij ook ingaat op de achterliggende oorzaken. Wie en wat zijn de probleemveroorzakers en wat heeft Zuidplas daarvan geleerd of te wel welke maatregelen zijn of worden genomen om er voor te zorgen dat de accountant volgend jaar op tijd kan zijn met de controle?

En in het verlengde daarvan, wij lazen dat de informatie over de eigen bijdrage WMO-voorzieningen oncontroleerbaar is voor de Gemeente omdat de CAK deze informatie niet vermeld. Hoe wordt dat knelpunt gerepareerd?

Voorzitter, ik las in Binnenlands Bestuur van enkele weken geleden een interview met Mw. Ollongren, wethouder in Amsterdam, die een opmerking maakte over de noodzaak de kwaliteit van de raadsleden te verhogen. Met name de opmerking dat het gemiddelde raadslid niet of nauwelijks in staat is de Gemeentebegroting en -verantwoording te lezen, geeft enige stof tot overpeinzing.

Naar mijn mening ligt daar een eerste verantwoordelijkheid voor de Commissie BBV, want ondanks de voorgestelde en al gedeeltelijk doorgevoerde verbeteringen blijft er wat mij betreft nog voldoende te wensen over.

Een voorbeeld: nog altijd lopen investeringen/grondaankopen in eerste instantie via de exploitatierekening! Op die wijze wordt de exploitatierekening vermengd met het kasstroomoverzicht. Haal die twee uit elkaar en u houdt een veel inzichtelijker jaarrekening over. Ook los van de BBV-richtlijnen heeft de fractie van CU/SGP nog wel wat wensen met betrekking tot de verantwoording van onze Gemeente.

Voorzitter, een jaarverslag/jaarrekening van royaal meer dan 200 pagina’s nodigt onze inwoners zeker niet uit tot lezen. Hoe maken we daar nu een beknopt Burgerjaarverslag van maximaal 10 A-4tjes van dat de essentie van de in het verslagjaar gerealiseerde prestaties plus het inzicht in de financiële positie van de Gemeente goed weer geeft? Geen opsomming van vooral procesmatige voortgang, maar heel concreet zaken die voor onze inwoners direct waarneembaar zijn en waar we als Gemeente trots op zijn!

Voorzitter, ik kom bij het jaarverslag over 2015 of wel Deel I van het omvangrijke boekwerk.

Afgezien van enkele vertragingen bij de uitvoering, scoort alles een ‘groen bolletje’ of wel de doelstellingen zijn behaald en binnen de gestelde financiële kaders. Een topprestatie van de bovenste plank, waarvoor onze complimenten, maar... ervaren onze inwoners dit ook zo? Wat krijgen wij terug uit de samenleving?

  • Een pluim voor de wijze waarop het College inwoners probeert te betrekken en aandacht voor alle dorpen heeft (dorpswethouders); geen klachten over onveiligheid en vandalisme, al zijn er nog wel enkele hotspots die soms extra aandacht behoeven.
  • Zorgen met betrekking tot het sociale domein:
    • te weinig fysieke plekken intramurale zorg
    • bezorgdheid m.b.t. de toekomst ouderzorg; behoefte aan continuïteit van de kant van de zorgaanbieders
    • overbelasting van de mantelzorg en toenemende druk op vrijwilligers
    • de wijze waarop het sociaal team functioneert / gebrekkige communicatie met bijv. huisartsen: de oproep om ‘de wijkzuster’ te herintroduceren
  • M.b.t. de jeugd: schulden, alcohol/drugs, verveling
  • Op gebied van ruimtelijke ordening wordt onder meer de te lange wachttijd bouwvergunning genoemd, de verkeersveiligheid voor kinderen bij scholen en speeltuinen en de handhaving illegaal afval storten.

Kortom, pluimen en kanttekeningen vanuit de samenleving. Beschouwt u die laatste vooral als aansporingen en tips voor verbetering dienstverlening aan onze inwoners. Wij komen daar vandaag ongetwijfeld nog op terug. Verleden, heden en toekomst vormen immers een aaneengesloten keten.

Wat deel II, de jaarrekening betreft, wil ik het College en de ambtenaren een compliment maken voor de leesbaarheid van het stuk. De gestelde technische vragen geven aan waar verbeterpunten liggen. Een paar algemene opmerkingen:

  • Wij zijn van mening dat College en Raad nog eens kritisch moeten kijken naar de Nota Afschrijvingen. Zoals uit een aantal recente ervaringen blijkt, zijn de daarin opgenomen termijnen veel te optimistisch.
  • Met een bedrag van € 108 miljoen aan rentedragende schulden, een herhaalde oproep om de renteontwikkelingen kritisch te volgen om tijdig tot herfinanciering tegen gunstiger rentepercentages over te kunnen gaan;
  • Tot slot het resultaat 2015: een bruto overschot van circa € 1,7 miljoen.

Voorzitter, indachtig de opmerking van Mw. Ollongren, een vraag: stel dat Zuidplas over de jaren 2016 en volgende exact identieke resultaten behaalt als over 2015, over hoe veel jaren is Zuidplas dan failliet?

Antwoord op de laatste vraag: over 10 jaar, want het positieve resultaat over 2015 is bereikt door onttrekkingen aan de (bestemmings)reserves van € 5,7 miljoen.

In 2015 is het Eigen Vermogen met € 4 miljoen afgenomen en bedraagt ultimo 2015 nog afgerond € 39 miljoen.

« Terug