Bijdrage Subsidiebeleid 2016

Jan Willem Schuurman 3dinsdag 15 december 2015

Jan Willem Schuurman serveerde op de raadsvergadering van 15 december 2015 een heus drie-gangendiner. Nou ja, het was wat karig. In beeldende taal nam hij College, raad en aanwezigen mee naar het subsidiebeleid 2016 door er een etentje van te maken. Maar het menu bood niet wat de ChristenUnie/SGP graag zou willen. Lees hier zijn bijdrage.

Voorzitter,

We schrijven februari 2015. In de samenleving en bij de raad ontstaat het beeld dat het subsidie-roer radicaal om gaat in Zuidplas... Lezen we de nota subsidiebeleid met die bril, dan is het ronduit knap dat de wijzigingen ten opzichte van het huidige beleid in paragraaf 0.2 samen worden gevat op een half A4-tje!

Alle gekheid op een stokje voorzitter. Inhoudelijk is ChristenUnie/SGP is blij met deze koerswijziging. Maar op het proces is en blijft veel aan te merken. De onduidelijkheid bij verenigingen, het gevoel dat zij – ondanks uitnodigingen voor discussieavonden – niet gehoord zijn, een adviesraad die om vijf voor twaalf gevraagd wordt advies uit te brengen... Dit moet in de toekomst echt anders!

Dan de inhoud. Het voorstel om Beleidsgestuurde Contractfinanciering, BCF, toe te passen.

Prima, met drie aandachtspunten:

  • BCF mag absoluut geen plat controlemechanisme worden, maar moet een echte leercyclus blijven. Wanneer prestaties niet worden geleverd of effecten niet worden bereikt, sturen we in nauw overleg met de instelling bij. Wees daarom voorzichtig met teksten dat subsidiëring van activiteiten wordt stopgezet als prestaties niet worden geleverd of effecten niet worden bereikt.
  • De Rekenkamer heeft eerder gepleit voor duurzame samenwerkingsrelaties met instellingen. Dit kan wat onze fractie betreft prima door meerjarige raamovereenkomsten te sluiten, een suggestie die ook tijdens de discussieavond werd gedaan. Uit meerjarige overeenkomsten spreekt wederzijds vertrouwen. Echter, in de nota lezen wij hier niets over. Is het College wel van plan meerjarige samenwerkingsrelaties aan te gaan? Graag een reactie op dit punt.
  • Gebruik deze methode niet voor sportverenigingen. Als we het College moeten geloven gaat BCF ervoor zorgen dat sportverenigingen beloond worden voor een bijdrage aan de vitaliteit van onze dorpen. Voorzitter, dat is nu al zo! Daar hebben zij en wij geen BCF voor nodig!

Op hoofdlijnen spreekt de methode BCF ons aan, bij een aantal andere onderdelen hebben we stevige bedenkingen. Ik noem er drie en serveer u die als voor-, hoofd- en nagerecht.

Het voorgerecht

Een taaie kluif die indirecte subsidies heet. We danken het College dat zij onze suggestie om huurcontract en subsidieovereenkomst hand in hand te laten gaan deels over heeft genomen.

En toch knaagt het. Omdat in deze beleidsnota richtinggevende uitspraken worden gedaan over onder meer Nederlandse Rode Kruis, gymvereniging OSS en de Gereformeerde Gemeente Moerkapelle. Heeft het College al met hen gesproken over de mate waarin hun activiteiten bijdragen aan de maatschappelijke effecten? Wij kunnen ons dat op basis van de infonota over indirecte subsidies en de beantwoording van onze technische vragen niet voorstellen. Wij dringen er bij het College met klem op aan dit alsnog te doen en de beleidsnota waar nodig aan te passen.

Voor veel andere verenigingen ligt de focus – helaas – inmiddels helemaal op de compensatie voor een verhoging van de huur. Een enorme gemiste kans, voorzitter! Het gesprek moet wat ons betreft gaan over een moderne rolverdeling en samenwerking. Hoe kunnen verenigingen bijdragen aan de opgave om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen? Hoe kan de gemeente verenigingen (ook met haar subsidiebeleid) stimuleren zoveel mogelijk met vrijwilligers te doen? Op basis van de signalen die wij krijgen – zijn we ervan overtuigd dat verenigingen hier graag over meedenken, mits ze maar zekerheid krijgen dat kostprijsdekkende huren en BCF niet leiden tot extra administratieve lasten of een forse stijging van contributies. Wij roepen het College op deze duidelijkheid te geven en zo ruimte te maken voor een bredere dialoog.

Hoofdgerecht

Het hoofdgerecht. Een karig portie maatschappelijk initiatief. In de voorliggende nota wordt dat initiatief wat ChristenUnie/SGP betreft te veel ingeperkt. We voelen ons op dit punt erg gesteund door het advies van de Adviesraad. Onafhankelijk van elkaar komen we tot vrijwel dezelfde voorbeelden:

  • Vraaggericht subsidiëren doen we voor maximaal €5.000,--. Kortom: een maatschappelijk initiatief is alleen een goed initiatief als het klein is?
  • Alle subsidieontvangers moeten rechtspersoonlijkheid bezitten. Voor een kleine maatschappelijke initiatieven een hoop administratieve rompslomp. College, zoek creatief naar andere mogelijkheden om risico’s zoals hoofdelijke aansprakelijkheidsstellingen af te dekken!
  • Een kunstig uitgedachte vaste bijdrage per deelnemer-uur. Voorzitter, durf te differentiëren! Maak initiatief vanuit de samenleving mogelijk door maatwerk te leveren en sla het niet dood met een mooie formule.

Het creëren van ruimte voor maatschappelijk initiatief is voor onze fractie zo wezenlijk dat we hierover een motie op het bordje van het College leggen.

Nagerecht

Dan – tot slot – het nagerecht. Even op een houtje bijten. ChristenUnie/SGP vindt de redenering van het College over loon- en prijscompensatie op z’n zachtst gezegd heel wonderlijk. We compenseren alleen als er anders aantoonbaar een tekort ontstaat. Hoewel dat een verbetering is ten opzichte van de afgelopen jaren, is dit een compleet andere werkwijze dan in onze eigen begroting. Daarom stellen we voor om loon- en prijscompensatie standaard toe te kennen en de effecten daarvan te verwerken in de perspectiefnota. Ook hierover dient onze fractie een motie in.

Wij hopen van harte dat dit driegangenmenu naar meer smaakt en zijn daarom benieuwd naar reactie van College en de overige fracties.


Motie “Ruim baan voor maatschappelijk initiatief”       

Agendapunt 7, Raadsvoorstel Nota Subsidiebeleid 2016

Motie van de fracties van ChristenUnie/ SGP, Pvda/ Groenlinks en het CDA

De gemeenteraad van de gemeente Zuidplas in openbare vergadering bijeen op 15 december 2015.

Constaterende dat:

  • Het College volgens de missie in de beleidsnota uit wil gaan van “een zelfbewuste samenleving die handelt vanuit eigen kracht”.
  • Dat ook betekent dat we maatschappelijk initiatief aanjagen en stimuleren

Overwegende dat:

  • In de nota subsidiebeleid een aantal kaders zijn opgenomen die eerder beperkend dan stimulerend werken.
  • Dit in ieder geval geldt voor de regel dat subsidieaanvragers moeten beschikken over rechtspersoonlijkheid, de keuze om bij vraaggerichte subsidies een maximum te hanteren van €5.000 en de uitwerking van het gelijkheidsprincipe in een vaste bijdrage per deelnemer-uur.
  • Het aanjagen van maatschappelijk initiatief juist vraagt om differentiatie en maatwerk

Roept het college op:

  • De nota subsidiebeleid zodanig aan te passen dat er ruim baan wordt gemaakt voor maatschappelijk initiatief.

En gaat over tot de orde van de dag.

Namens de fractie                                         Namens de fractie                         Namens de fractie

ChristenUnie/SGP,                                        PvdA/ Groenlinks,                          CDA,

Jan Willem Schuurman                                 Pieter Beeldman                             Jurian Hennip   


Motie “Zo binnen, zo buiten. Loon- en prijscompensatie voor gesubsidieerde instellingen”

Agendapunt 7, Raadsvoorstel Nota Subsidiebeleid 2016

Motie van de fracties van ChristenUnie/ SGP, Pvda/ Groenlinks en het CDA

De gemeenteraad van de gemeente Zuidplas in openbare vergadering bijeen op 15 december 2015.

Constaterende dat:

  • Het College van B&W voornemens is loon- en prijsstijgingen te compenseren wanneer een instelling kan aantonen dat daardoor (terugkijkend) een aantoonbaar tekort is ontstaan.

Overwegende dat:

  • De gemeente eigen budgetten voor personeel en inkopen indexeert met een percentage dat in de Perspectiefnota wordt opgenomen.
  • Het College van B&W zichzelf daarmee anders (lees: ruimer) bedeeld dan de gesubsidieerde instellingen.
  • Het voor loon- en prijsstijgingen feitelijk geen verschil maakt of de gemeente een taak zelf uitvoert of dit laat doen door een gesubsidieerde instelling.
  • Het daarom voor de hand ligt gesubsidieerde instellingen vooraf te compenseren voor loon- en prijsstijgingen.

Roept het college op:

  • Budgetten voor gesubsidieerde instellingen te indexeren met dezelfde (geschatte) percentages die in de Perspectiefnota worden gehanteerd voor gemeentelijke budgetten.
  • Bij definitieve vaststellen van de subsidie te corrigeren voor de daadwerkelijke loon- en prijsstijgingen voor het betreffende jaar

En gaat over tot de orde van de dag.

Namens de fractie                                         Namens de fractie                         Namens de fractie

ChristenUnie/SGP,                                        PvdA/ Groenlinks,                          CDA,

Jan Willem Schuurman                                 Pieter Beeldman                             Jurian Hennip   

« Terug