Bijdrage Raadsvoorstel Vaststellen inspraak- en participatieverordening

Johan Snoeivrijdag 31 maart 2023

Vanavond ligt bij ons het voorstel voor om een inspraak- en participatieverordening vast te stellen. In het raadsvoorstel worden verschillende wetswijzigingen genoemd die daarom gaan vragen. De fractie van ChristenUnie/SGP vindt het goed dat we nu al met een nieuwe verordening aan de slag zijn gegaan. En dan niet zozeer omdat daar in de wetgeving om gevraagd gaat worden. Niet zozeer omdat het dan maar alvast op papier staat. Maar juist om dit in de praktijk te gaan brengen en beter te gaan doen. Samen met inwoners. En dat is hard nodig vandaag de dag, denkend aan het algemeen vertrouwen in de overheid en het gevoel van afstand wat inwoners en organisaties steeds meer lijken te ervaren.

De afgelopen jaren hebben we verschillende goede, maar ook beduidend minder goede voorbeelden van inspraak en participatie gezien. Onze fractie ziet graag dat we als gemeente mensen en organisaties de ruimte geven om het goede te doen, en dat we verbindend werken. En daar is duidelijkheid bij nodig. Duidelijkheid op verschillende momenten. Voorafgaand aan het traject: op welke manier en momenten kan inbreng geleverd worden, door wie, wat gaat er met de inbreng gebeuren, enz. Tijdens het traject: door een transparante en navolgbare manier van werken, zodat alle belanghebbenden helder hebben wat er gebeurt en hoe het ervoor staat. En een open houding zodat belanghebbenden zich echt gezien en gehoord voelen. En na afloop van het traject: door terug te koppelen wat er met de inbreng is gedaan. Of niet is gedaan.

En voorzitter, de fractie van de ChristenUnie/SGP denkt dat deze verordening ons hierbij kan gaan helpen. En wij zullen dan ook instemmen met dit voorstel. We geven nog wel graag drie aandachtspunten mee voor het vervolg:

1. Als eerste bij de vindbaarheid van de juiste informatie. In het raadsvoorstel staat dat de handreiking die ontwikkeld is op de gemeentelijke website en op MaakZuidplas.nl staat. Wij kunnen de handreiking echter alleen vinden door de zoekfunctie te gebruiken. Kan het college ons toezeggen dat de vindbaarheid verbeterd wordt? En we doen graag de suggestie om bijvoorbeeld een helder stroomschema op de websites te plaatsen zodat snel zichtbaar is welke stappen tijdens het proces gezet moeten worden. En hierbij ook nog een vraag aan het college: hoe zorgen we ervoor dat minder (of niet) digitaalvaardige inwoners deze informatie kunnen vinden en gebruiken?
  2. Als tweede het moment van inspraak- en participatie. Juist de keuze van dit moment en het participatieniveau zijn van groot belang voor een succesvolle participatie. Onze fractie wil voorkomen dat er onduidelijkheid bestaat over de procedure en dat juist daardoor misverstanden, onrust en irritaties ontstaan. Daarom de oproep om hier vooraf goed bij stil te staan en gemaakte keuzes helder te onderbouwen en te communiceren.
  3. En als derde en laatste de terugkoppeling. We zien bij andere gemeenten dat er ook wordt ingezet op de verspreiding van het eindverslag naar de betrokken participanten. We kunnen het college wel volgen – met het antwoord op onze technische vraag hierover – dat dit niet afdwingbaar is. Tegelijkertijd blijkt dit vaak een grote ergernis bij participatie. Het is heel frustrerend om inbreng te leveren en daarvan niet terug te zien wat ermee is gedaan. We willen dan ook graag de oproep doen om terugkoppeling niet als “voor de hand liggend” te zien, maar als een “belangrijk onderdeel” van een goed traject.

We hopen daarmee dat we de komende jaren gaan zien dat we er steeds beter in slagen om samen met inwoners en organisaties invulling en uitvoering te geven aan ontwikkelingen. En onze ambities – ook op het gebied van inspraak en participatie – waar kunnen gaan maken.

Dankuwel.