Bijdrage lokale inclusie agenda

Rina Schuilwoensdag 30 november 2022

Uitsluiting, discriminatie, ongelijk behandeld worden. Dit raakt en belemmert vele mensen dagelijks, fysiek en mentaal, onze gemeente zal hier niet uitgezonderd zijn. En misschien wij zelf ook niet. Inclusieve gemeente zijn, dat gaat over veel. En er is geen kan ten klare oplossing, maar het begint veelal bij bewustwording. Hoe toegankelijk zijn onze digitale voorzieningen voor ouderen bijvoorbeeld? Kan iedereen die wil sporten in Zuidplas? Voelen mensen zich geaccepteerd als persoon hier in onze gemeente?

Een lokale inclusie agenda is dus zeer relevant en mag daarom wat de cu/sgp betreft zeker geen buhnebeleid of papieren werkelijkheid zijn, maar moet zorgvuldig worden opgesteld, en gezamenlijk gedragen worden. Een analyse bevatten van hoe het er nu voor staat, en prioriteiten voor de komende periode, een agenda dus eigenlijk. En het college is het daar ook precies letterlijk mee eens lezen we in de tussentijdse update van maart dit jaar.

We zien dat gedeeltelijk terug in de lokale inclusie agenda die nu voorligt. Er is een visie: iedereen kan meedoen en erbij horen in Zuidplas. Zuidplas heeft (gelukkig) daarmee wat meer ambitie dan het VN-verdrag strikt genomen vraagt. Dat is ook te zien in de acties en maatregelen die staan genoemd, dat is een brede set, en richt zich op meerdere groepen mensen en levensdomeinen. Er is ook brede betrokkenheid, vele organisaties en bewegingen zijn bevraagd en hebben imput geleverd. Daar zijn wij als CU/SGP zeer tevreden mee.

Zijn we als fractie nu helemaal tevreden, nee. De agenda geeft nog geen beeld van de huidige situatie in Zuidplas, onze fractie wil weten: hoe inclusief is Zuidplas nu eigenlijk? Wat gaat goed en wat moet er verbeteren en voor wie? Het is nu lastig te beoordelen of we met deze agenda gaan doen wat nodig is wat inclusie betreft. De antwoorden op de technische vragen die we hierover hebben gesteld geven daar geen duidelijkheid over, of eigenlijk wordt het aan de raad gelaten.

Voor cu sgp is belangrijk dat er bij de ontwikkeling van beleid betrokkenheid is van inwoners met ervaringskennis als een soort critical friends, een mooi voorbeeld hiervan uit buurgemeente Krimpen is een inclusietafel. De technologische ontwikkelingen gaan snel en vragen veel van ons, en voor veel (toekomstige) ouderen is dit echt een probleem met de gevolgen van dien. Wij vinden als CU/SGP aandacht voor digitale geletterdheid voor ouderen daarom belangrijk. En ook het werken aan bewustwording bij organisaties en inwoners is een belangrijke stap naar de dialoog en begrip voor elkaar. Zo is er nog wel meer te noemen. Vast staat dat er nog wat stappen te nemen zijn en als CU/SGP willen we oproepen daar in samenspraak met de raad verder mee te gaan op basis van de agenda die voorligt.

Daarom hebben wij als fractie, samen met de fractie van de VVD, D66 en CDA een amendement voorbereid, genaamd ‘vervolg lokale inclusie agenda’. We richten ons daarmee op het verder prioriteren van deze agenda en om dit in samenspraak met de raad te doen, bij voorkeur in de PC samenleving. En daarnaast om over de voortgang van uitvoering hiervan als onderdeel van de Lokale Inclusie Agenda najaar 2023 de raad te informeren.

Voorzitter, kortom, er ligt een mooie en breed gedragen basis, en onze handen jeuken om hier gezamenlijk een vervolg aan te geven.

Dankuwel.