Bijdrage Hoogspanning station Zevenhuizen ZPP

C. van der Spek 2 - Nieuwsberichtwoensdag 30 juni 2021

Onze afhankelijkheid van stroom wordt steeds groter. En ook de stroombehoefte in onze gemeente neemt steeds meer toe. En daarom vanavond het bestemmingsplan voor de bouw van een 150 Kv hoogspanning-station in Zevenhuizen. De voorkeur voor deze locatie was al eerder vastgesteld in 2019. Onze fractie is ook groot voorstander van de bouw van het hoogspanning station. Mijn fractiecollega Willem Jan Verdoes heeft ook herhaaldelijk op de bouw van een hoogspanning station aangedrongen. Want ook onze gemeente moet klaar zijn voor de toekomst. Gezien de locatie van het hoogspanning-station is het wel wrang dat 1 ondernemer zijn  bedrijfsactiviteiten mag staken om de andere ondernemers van voldoende stroom te voorzien. Voorzitter, we doen hierbij de oproep aan het college om erop toe te zien dat deze ondernemer op de juiste wijze schadeloos gesteld wordt en niet met onverkoopbare stukjes grond blijft zitten.

En wat is een hoogspanning station zonder kabeltrace? En dat is het andere punt van aandacht. In de programmacommissie van vorige week gaf wethouder Schuurman aan dat het kabeltrace toch langs de noordkant aangelegd gaat worden. Dat is voor een hoop inwoners goed nieuws, maar misschien dat anderen daar minder blij mee zijn. Heb ook oog voor deze mensen en voor de eventuele zorgen die zij hebben. Zorg voor een goede participatie en betrek deze mensen erbij. Ook al is de gemeente nu niet verantwoordelijk voor de participatie en ligt dat bij de 3 ontwikkelaars, als de participatie niet goed verloopt, dan wordt toch de gemeente erop aangekeken. Voorzitter, u zult begrijpen dat onze fractie in kan stemmen met dit voorstel.