Bijdrage Evaluatie beleidskader Armoede en Schulden

J. Snoei 2 - Nieuwsberichtwoensdag 07 oktober 2020

Voorzitter,

De fractie van de ChristenUnie/SGP is blij met de tussentijdse evaluatie van het beleidskader armoede en schulden. Samen met de Armoedemonitor en het onderzoek dat we als werkgroep sociaal domein vorig jaar hebben gedaan – met name gericht op preventie en het voorkomen van schulden – heeft dit veel waardevolle informatie opgeleverd. Wij denken dat we als werkgroep heel tevreden kunnen zijn over hoe de gevonden verbeterpunten – die we namens de gehele raad aan het college hebben voorgelegd – in de evaluatie zijn meegenomen.

Voorzitter, we zien ook dat veel maatregelen uit de afgelopen jaren positief hebben bijgedragen aan het bestrijden van armoede en problematische schulden. We hebben daarbij als fractie veel waardering voor alle professionals en vrijwilligers die hier dagelijks een bijdrage aan leveren. Onze fractie kan zich vinden in de verbeteracties die worden aangekondigd. Wij zullen dan ook instemmen met het beschikbaar stellen van het extra budget hiervoor. Wel vraagt onze fractie nog specifiek aandacht voor de volgende onderwerpen: het bereiken van risicogroepen, het benutten van ervaringsdeskundigheid, de inzet van mobility mentoring, het gebruik van de verschillende regelingen, mondkapjes voor minima en het noodhulpbureau SUNN.

Als eerste het bereiken van de verschillende risicogroepen. We zien rondom armoede en schulden verschillende groepen die wat onze fractie betreft extra aandacht nodig hebben. We zijn dan ook blij met de aandacht en extra ondersteuning voor ouderen en de doelgroep met een licht verstandelijke beperking. Maar we denken ook aan jongeren en, gelet op de Coronacrisis, aan de zelfstandig ondernemers, zzp-ers en beginnende werkenden. We zien dat ook terug in het Preventieplan Geldzaken van Welzijn Zuidplas. Kan de wethouder ons toezeggen dat hij in de communicatie en dienstverlening rekening houdt met de verschillen die tussen groepen bestaan en zo nodig passende maatregelen neemt als nieuwe risicogroepen ontstaan?

Als tweede punt, de inzet van ervaringsdeskundigheid. We zien dit in de evaluatie en ook in de acties die eruit voortvloeien niet breed terug. Uit ervaringen van verschillende andere gemeenten blijkt dat het inzetten van ervaringsdeskundigen een grote toegevoegde waarde heeft. Wij zien hierin voor Zuidplas ook meer kansen, waarbij wij niet alleen denken aan het meedenken over de publiekscampagne maar bijvoorbeeld ook bij het geven van financiële educatie, bij een voorlichtingsbijeenkomst of in de dienstverlening. We dienen dan ook een motie in – samen met de VVD, PvdA/GL en D66 - waarin wij het college oproepen waar mogelijk ervaringsdeskundigheid in te zetten bij de verdere acties.

Dan mobility mentoring. In onze bijdrage bij het beleidskader sociaal domein heeft onze fractie al aangegeven dat we meer aandacht zouden willen voor mobility mentoring. We vinden het daarom goed om dit ook terug te zien in de verbeteracties voor de komende periode. Wat onze fractie betreft is een start in het tweede kwartaal van 2021 dan ook te laat en we willen het college oproepen hier al eerder stappen op te gaan zetten.

Naar onze overtuiging helpt mobility mentoring bij het doorbreken van de vicieuze cirkel van armoede en schulden. Langduriger begeleiding, met oog voor de geldproblemen in een breder perspectief (oog voor de effecten op gezondheid en bijkomende stress) en gericht op het verbeteren van vaardigheden en gedrag maakt dat mensen weer vertrouwen krijgen in eigen kunnen en zelfredzamer worden. Daarmee kunnen verdere problemen voorkomen worden. Ook nazorg na de schuldhulpverleningstrajecten kan hiermee op een passende manier worden ingevuld.  

Als vierde het gebruik van regelingen. Uit de armoedemonitor blijkt dat het gebruik van sommige regelingen achterblijft. We zien graag dat er extra wordt ingezet om de huishoudens die voor deze verschillende regelingen in aanmerking komen daar ook gebruik van te laten maken. Bij het vaststellen van het beleidskader in december 2017 hebben we als gemeenteraad unaniem uitgesproken dat er breed gekeken moest worden naar acties die nodig en mogelijk zijn om niet-gebruik terug te dringen. Wat onze fractie betreft geldt deze oproep dus nog altijd. We willen daarbij de suggestie meegeven om zoveel mogelijk gebruik te maken van de informatie die al in huis is. Zo voelt het voor onze fractie vreemd dat we het bereik van de regeling kwijtschelding onder bijstandsgerechtigden nog niet optimaal hebben. We weten immers om hoeveel huishoudens het gaat en dat zij tot de minimahuishoudens behoren. Zeker wanneer er vanaf januari 2021 meer signalen over betaalachterstanden de gemeente gaan bereiken, zouden we met die informatie het niet-gebruik van regelingen verder terug kunnen dringen. Daarnaast willen wij u wijzen op de ontwikkeling die op dit moment plaatsvindt van het Virtueel Inkomensloket. Dit is een landelijk systeem (aangestuurd door de VNG), waarin het mogelijk wordt gemaakt dat een inwoner via één toegang alle landelijke en lokale regelingen ineens kan aanvragen.

De gevolgen van de Coronacrisis voor de armoede en schuldenproblematiek zijn op dit moment nog niet duidelijk. Wel zagen we vorige week dat het Kabinet een dringend advies gaf om mondkapjes te dragen in publieke ruimten. De kosten kunnen voor minimahuishoudens aardig oplopen. Uit navraag bij enkele partners in Zuidplas - waaronder het uitgiftepunt van de Voedselbank en De Boodschappenkast - blijkt dat bij hen zeker behoefte is om hier een oplossing voor te bieden. Kan de wethouder ons toezeggen dat hij op korte termijn met de partners gaat bespreken hoe minima van mondkapjes kunnen worden voorzien?

Tot slot willen we nog een opmerking maken bij het mogelijk instellen van een noodhulpbureau SUNN. Wij vinden het niet wenselijk als organisaties met een zelfde aanbod elkaar in de weg gaan lopen en het aanbod meer versnipperd raakt. Wat ons betreft moet op voorhand heel duidelijk zijn dat hiermee echt iets aan het bestaande aanbod wordt toegevoegd wat onderscheidend is van andere organisaties. Kan de wethouder hierop in het vervolg nadrukkelijk toezien en ons op dit punt geruststellen?

Dank u wel.

« Terug