Concept ontwikkelvisie Middengebied 19 juni 2019

P. Molenaar 1 - Nieuwsberichtdonderdag 20 juni 2019

Concept ontwikkelvisie Middengebied Zuidplaspolder, CUSGP is blij dat we hier vanavond over spreken. Anderhalf jaar nadat het BID in dec 2017 is vastgesteld, behandelen we nu een concept ontwikkelvisie voor het Middengebied Zuidplaspolder.

Wat CUSGP betreft, had deze visie er best eerder mogen zijn. CUSGP wil vaart maken en ik kom daar zo op terug……

Een goed politicus heeft ooit gezegd, alleen loop je sneller maar samen kom je verder. En dit laatste geldt zeker voor deze geplande ontwikkeling.

Samen kom je verder, dat wil zeggen, samen met onze inwoners, met onze ondernemers, met de maatschappelijke organisaties en met onze partners in de Grondbank.

Het nu voorliggende plan wordt na besluit in de raad vrijgegeven voor consultatie, verrijking, verdieping en versterking,    en CUSGP nodigt de partijen ook van harte uit om hun reactie te ventileren. Wat vindt u ervan, wat is er goed, wat verdient meer aandacht? Laat het ons weten!

Er is achter de schermen afgelopen tijd veel werk verzet door ambtelijke en bestuurlijke organisatie en dat kost nu eenmaal tijd. In dit geval 1,5 jaar tot nu toe…

CUSGP heeft deze concept visie naast het eerder vastgestelde bid + amendement gelegd en herkent hierin veel zaken.

Ik ga hier niet alle punten herhalen maar 1 punt wil ik er wel uitlichten, namelijk infra.

Het benoemde punt van CUSGP in december 2017 “eerst bewegen dan bouwen” heeft een plek in het amendement van het bid gekregen en wij zijn blij dat het college het thema infra ook op de agenda gaat zetten bij bestuurlijke partners.

CUSGP heeft voorafgaand aan vanavond vragen gesteld, dank voor de beantwoording van deze vragen, en ja, we hadden nog wel een paar steken dieper kunnen gaan met onze technische vragen o.a. op het financiële aspect en daar hebben we zeker nog veel vragen over, maar CUSGP wil zich nu concentreren op een viertal punten, namelijk:

1. Aandacht voor ons bedrijfsleven
  2. Commitment van onze partners
  3. Visie opnieuw voorleggen bij majeure afwijking huidige voorstel
  4. Scenario`s doorontwikkeling incl. financiële haalbaarheid voor definitief besluit

1Aandacht voor ons bedrijfsleven;

CUSGP heeft oog voor onze ondernemers, laten we vooral niet vergeten dat we hier vanavond spreken over (deels)    gronden van anderen waar ondernemers hun brood verdienen. De nu voorliggende plannen hebben grote gevolgen voor deze ondernemers. En wij worden nu al bevraagd over de gevolgen voor de zittende ondernemers in deze gebieden. En CUSGP vindt dat er in de nu voorliggende visie meer oog moet zijn voor nieuwe kansen voor deze ondernemers. Benoem deze kansen en wijs plekken aan waar ondernemers heen kunnen om verder te ondernemen en te groeien. In de later vast te stellen visie zien wij graag dit punt uitgebreider en duidelijker terug.

2. Commitment van onze partners

De rode draad in de vragen die CUSGP heeft gesteld is: hoe staat het nu met het commitment van onze partners in deze voorliggende visie. Hoe hard zijn de nu voorliggende onderwerpen bij onze partners? Denk aan de startlocatie, denk aan het woning aantallen, denk aan de groenblauw structuur, denk aan infra, denk aan … vul maar verder in. Veel van deze zaken zullen nog nader uitgewerkt moeten worden. Laat ik alvast 1 ding hierover zeggen: CUSGP wil bij de uiteindelijke vaststelling van deze visie hier meer duidelijkheid over. Harde afspraken in hoe zitten onze partners erin? Zetten zij ook hun handtekening onder deze visie? Hoe gaan we om bij economische tegenwind? Zijn de afspraken dan ook nog steeds hard?

Kortom: Voor de uiteindelijke vaststelling van dit plan willen we duidelijk hebben wat we van onze partners kunnen verwachten. Heel concreet: wat is hun bijdrage in de ontwikkeling van het Middengebied?

3. Visie opnieuw voorleggen inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties bij majeure afwijking huidige voorstel

CUSGP is blij dat deze visie straks voorgelegd wordt aan onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen. Wij vinden het belangrijk dat zij hier hun mening over kunnen geven.

Maar stel nu dat deze visie bij de latere definitieve vaststelling majeur afwijkt van het nu voorliggende plan? CUSGP vindt het belangrijk dat er dan opnieuw een consultatieronde is voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties voor de uiteindelijke vaststelling.

Tot slot dit laatste, maar zeker ook belangrijke punt. Scenario’s voor doorontwikkeling, inclusief financiële haalbaarheid, graag ook gereed op moment dat definitieve besluitvorming over eerste fase genomen moet worden!

En voorzitter, we moeten eerlijk zijn tegenover onze inwoners. Eerlijk zijn in het verhaal wat zij kunnen verwachten.

Helemaal geen huizen bouwen in de ZPP is echt een gepasseerd station. Er zijn honderden hectares grond aangekocht voor ontwikkeling, deze gronden kunnen we nu niet allemaal aan de kant schuiven.

De basis in deze visie ligt in het bid van 2017 met daaraan gekoppeld het amendement van een startomvang van maximaal 4000 woningen.

En goed beschouwd, ligt de basis al veel verder terug, namelijk in het ISP van 2006 (Intergemeentelijk Structuur Plan 2006) waar toen ter tijd gesproken werd over 15000 in het Middengebied van de ZPP.

Komen er nu weer 15000 woningen in de ZPP? Wat CUSGP betreft niet dit aantal. Maar vergeet niet dat woningbouw een verdienmodel is voor de kwaliteit van geplande ontwikkelingen. De vraag is dan ook: welk kwaliteitsniveau wensen wij voor deze geplande ontwikkelingen.

Dit alles sluit aan bij het zojuist genoemde vierde punt, namelijk scenario`s doorontwikkeling incl. financiële haalbaarheid.

Hierbij vindt CUSGP dat we op basis van bovenstaande maar eens aan een aantal moeten gaan denken wat het uiteindelijke eindaantal woningen wordt. Dit doet ook meer recht aan onze grondeigenaren en ondernemers zodat zij op basis hiervan conclusies kunnen trekken voor hun onderneming.

Ik rond af: CUSGP wacht met belangstelling de reactie van het college en de andere fracties op de zojuist genoemde 4 punten af.