Aankoop 9 vrije kavels Zevenhuizen-Zuid.

A. Slobbe 3 - Nieuwsberichtzaterdag 01 juni 2019

Aan- en verkoop van ‘vrije kavels’, daar zal geen enkele fractie in deze raad problemen mee hebben.

Waar het natuurlijk om gaat is de vraag of de raad, die in 2015 unaniem heeft ingestemd  met de keuze voor facilitair grondbeleid, er blij van wordt dat de gemeente zelf, als enige partij, risicodragend aan de lat staat op het glibberige pad van het nemen van grondposities en daarmee geen facilitair maar een actief grondbeleid voert.

Onze fractie erkent dat de raad bij de behandeling van de Nota Grondbeleid op 31 maart 2015 de mogelijkheid daartoe enigszins heeft open gelaten door te kiezen voor de formulering dat ontwikkelingen zo veel mogelijk aan de markt worden overgelaten. Dus: actief grondbeleid bij wijze van uitzondering.

Hoewel het ons verbaast dat geen enkele deelnemer in de Gebiedsontwikkelings-maatschappij Zuidplaspolder II C.V. de thans in Zevenhuizen-Zuid beschikbare vrije kavels wil aan- en verkopen, kunnen wij instemmen met het voorstel van het college om die kavels voor rekening en risico van de gemeente aan te kopen en weer te verkopen.

Onze instemming vloeit voort uit de door de raad unaniem aangenomen Woonvisie 2025 waarin als ambitie is opgenomen dat Zuidplas actief kavels in de markt wil zetten waarop door particulieren experimentele duurzame woningen gebouwd kunnen worden.

Maar wij willen de met het aanhouden van grondposities gepaard gaande financiële risico’s wel begrenzen en dienen daarom, mede namens de fracties van de VVD, PvdA/GL en SP een amendement in dat dit moet bewerkstelligen. (Dit amendement is door een ruimte meerderheid van de raad aangenomen)

Kern van dit amendement, dat voorafgaand aan deze raadsvergadering met alle fracties is gedeeld, is dat het krediet voor de aankoop van vrije kavels aan een maximum van € 2,5 miljoen wordt gebonden en dat de raad jaarlijks via het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties over de (financiële resultaten van) deze grondtransacties wordt geïnformeerd.

En uiteraard kan de raad bij de vaststelling van de jaarbegroting, waarin ook een overzicht van de investeringskredieten is opgenomen, besluiten om het voor de aankoop van vrije kavels beschikbaar gestelde maximum krediet aan te passen of zelfs tot nihil terug te brengen.

Daarmee houden we wat onze fractie betreft, als raad in voldoende mate de vinger aan de pols om te voorkomen dat de gemeente zich in de financiële afgrond stort door onverantwoord hoge risico’s te nemen.