Bijdrage: Recreatiekader Rottemeren 2

P. Molenaar 1 - Nieuwsberichtwoensdag 27 maart 2019

20190326            Recreatiekader Rottemeren

Vanavond spreken we voor de tweede keer over het recreatiekader Rottemeren.  En vanwege het feit dat het voorliggend stuk een kader is waar we na behandeling als raad meer op afstand staan hebben we 5 maart de vinger gelegd bij een aantal zaken.

De rode draad die CUSGP uit de raadsvergadering van 5 maart j.l. heeft gehaald is dat onze kijk op de toen benoemde bedenkingen door meerdere fracties gedeeld werden.

Ik doel hierbij op onze bedenkingen over windmolens, biomassa en evenementen recreatieschap Rottemeren.

De wethouder heeft aan het eind van de raadsvergadering van 5 maart aangegeven dat hij graag de bedenkingen die wij als raad hebben, geformuleerd wil zien in opdrachten.

Wel nu, CUSGP heeft een tweetal eerdere bedenkingen omgezet in een motie met dus een opdracht aan het college.

Verdere bedenkingen zijn met het oog op de collegiale samenwerking opgepakt door andere fracties.

Als eerste bedenking biomassa:

Over biomassa is de laatste tijd veel over te doen in onze buurgemeente Waddinxveen. En hoe biomassa nu opgenomen staat in het voorliggend kader stelt ons niet gerust over dit onderwerp.

Wel wil CUSGP benadrukken voor de duidelijkheid. Kleinschalig biomassa produceren en verzamelen in het recreatiegebied de Rottemeren is prima

Echter in het recreatiegebied biomassa verwerken en verbranden lijkt ons niet zo`n goed idee, denkend aan uitstoot van fijn stof, roet en CO2.

Hier hebben we een motie op voorbereid met als dictum het college te verzoeken:

• De boodschap van de gemeenteraad Zuidplas dat een biomassacentrale niet in het recreatiegebied Rottemeren thuishoort, over te brengen aan het bestuur van het recreatieschap
  • En zich in te zetten dat er in de toekomst geen biomassa centrale in het recreatiegebied Rottemeren en specifiek op grondgebied van Zuidplas wordt gerealiseerd.

Als tweede bedenking evenementen:

In het kader wordt gesproken over het formuleren van een passend recreatiebeleid voor o.a. de locatie Eendragtspolder. En wetende dat dit in principe opgesteld wordt door het recreatieschap, vinden we het belangrijk om hier nu de vinger bij te leggen.

CUSGP vindt dat er een koppeling moet zijn tussen de uitgangspunten uit ons eerder vastgestelde evenementenbeleid en de benoemde uitgangspunten in het voorliggende recreatiekader.

Rode draad hierin is, wees uitermate voorzichtig met het toestaan van evenementen in dit recreatiegebied en toets steeds of een beoogd evenement wel aansluit bij de beide uitgangspunten die in onze ogen ook aanvullend dienen te zijn.

Recent onderzoek door Elsevier geeft aan dat Zuid-Holland als allerlaagste scoort op de onderdelen ‘rust, ruimte en leefbaarheid’ en ook op ‘natuurlijke en bebouwde omgeving’ terwijl we de dichtstbevolkte provincie zijn. Zuinig zijn op onze recreatiegebieden en die vooral bestemmen voor rust en ruimte is ons devies!

Ook hier hebben we een motie voor opgesteld.

Tot slot voorzitter, 5 maart heeft CUSGP de vinger gelegd bij het ontbreken van namen van een aantal verbindingen naar de Hennipgaarde, belangrijk mede met het oog op de veiligheid als hulpdiensten noodzakelijk zijn.

Wij hebben vernomen dat dit inmiddels is opgelost, dank daarvoor!

Peter Molenaar

ChristenUnie/SGP

TitelBestandsgrootteMIME-type
20190326 motie biomassa recreatiekader Rottemeren definitief.docx60,5 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload