ChristenUnie/SGP vraagt aandacht voor verkeersveiligheid door lampjes uit te delen

lichtjesactie.JPG
Door ChristenUnie/SGP Zuidplas op 2 december 2019 om 12:12

Raadsleden van de ChristenUnie/SGP fractie hebben op maandagmorgen 2 december, de eerste schooldag van de meteorologische winter, op verschillende locaties fietslampjes uitgedeeld aan schoolgaande kinderen en jongeren. Fractievoorzitter Cock van der Spek: “Werkende fietsverlichting is belangrijk voor de zichtbaarheid en veiligheid van de fietsende jongeren. Te veel jongeren fietsen echter met niet of onvoldoende werkende verlichting, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden, zeker in deze donkere wintermaanden.”

De fractieleden van ChristenUnie/SGP deelden de lichtjes vroeg in de ochtend uit aan jongeren, die zonder werkende fietsverlichting, op weg waren naar school. Zij werden ‘staande gehouden’ door de raadsleden en werden gewezen op de niet werkende verlichting. Na een kort gesprek kregen de jongeren geen boete, maar een set fietslampjes. Deze zijn makkelijk op de fiets te bevestigen, zodat de fietsers veilig hun weg konden vervolgen. De fractie hoopt hiermee bewustwording te creëren bij de fietsers zelf, maar ook bij de andere verkeersdeelnemers.

Van der Spek spreekt van een goede actie. “Verkeersveiligheid is voor de ChristenUnie/SGP een belangrijk thema, en bewustwording is een essentieel onderdeel daarvan. Nog te vaak horen we van ongelukken. Dit kan soms bijzonder slecht aflopen. Staan voor het leven is ook staan voor verkeersveiligheid voor een aantal zeer kwetsbare verkeersdeelnemers: fietsende jongeren!”